Salvati Copiii Romania deschide 35 de grupe de gradinita estivala pentru 1.000 de copii din judetele Arges, Brasov, Caras Severin, Cluj, Constanta, Dambovita, Dolj, Giurgiu, Hunedoara, Iasi, Ilfov, Mures, Neamt, Olt, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Vrancea, Suceava si Bucuresti. Acestea vor functiona in perioada 2 iulie – 31 august 2018 pentru a pregati copiii cu varste intre 5 si 7 ani, care nu au mai fost la gradinita, pentru inceperea scolii. In acest fel este facilitata integrarea scolara pentru a preveni abandonul scolar pe termen lung al copiilor proveniţi din medii vulnerabile socio-economic.
Selectia copiilor a fost facuta avand in vedere o serie de criterii: copiii din comunitati defavorizate, de varsta prescolara, care nu au avut posibilitatea parcurgerii etapei prescolare de invatamant, fie pentru ca nu au fost inscrisi in sistemul de invatamant, fie pentru ca, desi au fost inscrisi, au avut o frecventa redusa, ceea ce ii va plasa in risc de abandon scolar. La includerea in program sunt selectati cu prioritate copiii care urmeaza sa fie inscrisi in clasa pregatitoare si clasa I.
Datele empirice, analizate de Salvati Copiii Romaniei in ultimii cinci ani, arata ca dintre copiii care au beneficiat de serviciile sociale si educationale ale gradinitelor estivale Salvati Copiii, aproape 93% sunt scolarizati, doar 2,39% dintre ei sunt in afara sistemului de invatamant de masa (scoala/gradinta), iar diferenta, de 4,78% se afla in strainatate, in urma migratiei economice a parintilor.
“Cand am venit la gradinita estivala eram foarte emotionata, imi era teama ca eu nu o sa fiu ca ceilalti copii. Dar am gasit aici prieteni, foarte mult ajutor in pregatirea pentru scoala si sprijin constant. Tot ce am invatat a fost baza pentru mine, la scoala totul a fost mult mai bine.” Clarisa Cristina, fost beneficiar al gradinitei estivale, absolventa a clasei a VIII-a. Clarisa a luat premiul II, la nivel de scoala, pentru rezultate bune la invatatura.
Desi, oficial, 81% dintre copiii cu varsta cuprinsa intre trei si cinci ani au fost inscrisi la gradinita in anul scolar 2016 – 2017, participarea efectiva a copiilor la aceasta etapa esentiala a educatiei abia depaseste 60 de procente, potrivit datelor coroborate ale EUROSTAT – EU-SILC. Cel mai adesea, cauza ramanerii in afara sistemului de invatamant tine de situatia socio-economica precara, in conditiile in care impactul participarii la invatamantul prescolar asupra rezultatelor ulterioare ale educatiei este crucial.
Tocmai de aceea, una dintre prioritatile asumate ale Salvati Copiii Romania este aceea a integrarii in scoala a fiecarui copil – 1.000 de copii din comunitaţi defavorizate din Bucureşti şi alte 20 de judete din Romania, cu acces ingreunat la educatie, vor beneficia de educaţie preşcolara si in 2018, in cadrul celor 35 de gradinite estivale.
Datele culese pentru anul scolar anterior (2016 – 2017) arata o mentinere a decalajului urban/rural in privinta participarii la educatia timpurie. Astfel, exista o diferenta de aproximativ 10 puncte procentuale intre mediul rural si urban: 75,9% este rata de inscriere in mediul rural si 86,2% in mediul urban. (2018, MMJS, Set de indicatori incluziune sociala pentru 2016)
„Un copil ramas in afara sistemului de educatie, de la cea mai frageda varsta, este un copil vulnerabilizat social si pshiho-emotional. Acest copil se va simti marginalizat si, fara sprijin, fara incurajare, va resimti cronic abandonul. Reversul e ca un copil sustinut in sistemul de educatie, ajutat sa se integreze, va avea rezultate remarcabile pe tot traseul scolii, dar mai ales in ceea ce priveste insertia lui sociala. Accesul egal la educatia timpurie este o garantie ca societatea nu isi abandoneaza membrii cei mai vulnerabili, copiii”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv al Organizatiei Salvati Copiii Romania.
Accesul la educatia timpurie este un indicator crucial pentru parcursul ulterior al copilului. Rezultatele PISA indica faptul ca diferenta medie de punctaj obtinut de adolescentii care au frecventat gradinita si cei care nu au avut acces la invatamant prescolar este de 53 de puncte (echivalentul a peste un an de scoala). Integrarea copiilor in grupe educationale, in special a celor de varsta scolara (6-7 ani), este esentiala pentru recuperarea sociala a acestora, pe termen lung. Odata integrati in programul estival al Salvati Copiii, acesti copii reusesc sa ramana in sistemul de invatamant.
Statistica privind situatia copiilor din Romania este frusta si ramane neschimbata, in pofida semnalelor de alarma: peste jumatate dintre copiii din Romania (49%) se afla in risc de saracie si excluziune sociala, iar aproape o treime dintre copiii sub sase ani traiesc in conditii de deprivare materiala severa, arata Eurostat.
Experientele anterioare ale Organizatiei Salvati Copiii arata ca participarea la doua luni de gradinita pe timpul verii a generat un impact pozitiv semnificativ pentru retentia in scoala a copiilor din grupurile vulnerabile. De-a lungul anilor, peste 7.500 de copii au fost inscrisi in grupe de gradinite estivale, iar peste 5000 de parinti au beneficiat de consiliere si suport material.
Portret de judet: 318 de copii, dintr-un total de 346, au ramas in scoala. Educatia este despre fiecare dintre ei
In ultimii cinci ani, dintre cei 346 de copii integrati in gradinitele estivale ale Salvati Copiii din Dambovita, 318 au fost inscrisi mai departe in sistemul de invatamant, iar opt au emigrat, alaturi de parinti. 20 dintre copii au parasit localitatea impreuna cu familiile lor si nu au putut fi colectate date despre ei.
Organizatia Salvati Copiii dezvolta programe de includere prescolara si şcolara dedicate copiilor proveniti din medii defavorizate inca din anul 1999. Gradinitele estivale, organizate anual, constituie o modalitate prin care copiii din comunitati sarace, cei mai multi de etnie roma, sunt atrasi catre scoala, ajutati sa se integreze in plan educational si sa recupereze lacunele provocate de lipsa educatiei prescolare.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.