Pandemia de coronavirus a devenit o pagina din istoria noastra, dar si a generatiilor urmatoare. Aceasta a adus cu sine nu doar teama permanenta de imbolnavire, distantarea sociala, ci si o serie de provocari in ceea ce priveste modul de organizare al timpului si al responsabilitatilor acasa si la locul de munca. Femeile, din pacate, au avut cel mai mult de suferit.
Ultimul an, anul pandemiei, ne-a luat pe toti pe nepregatite. Din toate punctele de vedere: al sanatatii, al modului in care avem grija de noi si de cei dragi, dar si al responsabilitatilor casnice. Cred ca nu gresesc cand spun ca doamnele si domnisoarele, mame, sotii, fiice, surori, au fost cele care au purtat pe umerii lor greul responsabilitatilor casnice. Iar acestea s-au suprapus si cu responsabilitati de la locul de munca, diferite de tot ceea ce stiau pana atunci. Deci munca a fost mai mult decat dubla din partea lor.
Astfel, conform unei analize realizate de Novel Research, la solicitarea Provident Romania, parte din cel mai mare furnizor de credite la domiciliu din Europa, a reiesit ca un procent de aproape 30% dintre femeile din Romania au lucrat mai mult de acasa. O alta informatie interesanta relevata de studiu consta in faptul ca peste 51% dintre femei considera ca treburile gospodaresti le revin, prin comparatie cu un procent de numai 12% din barbati.
Un aspect si mai dificil, din perspectiva de mama, a fost reprezentat de suspendarea cursurilor scolare si initierea cursurilor online. Nu doar eu, ci si foarte multe alte mame au fost nevoite sa faca schimbari de 360 de grade in programul lor pentru a-i asista pe copii la ore, a le explica si apoi a-i ajuta la rezolvarea temelor. Cred ca fiecare cuplu a fost nevoit din aceasta cauza sa isi gaseasca cea mai buna formula de organizare atat acasa, cat si la birou. Multi au apelat la bone, bunici, matusi, vecine, in functie de posibilitati.
Chiar daca multe persoane ne considera atat pe mine, cat si pe Adi drept vedete si prin urmare isi imagineaza ca ducem o viata lipsita de griji, lucrurile nu stau chiar asa. Si noua ne-a fost greu sa ne organizam, mai ales ca avem nu unul, ci sase copii, cu varste diferite. Daca unii dintre ei au continuat o perioada sa mearga la scoala, altii au ramas acasa si au facut scoala online.
Avem norocul, ca sa spun asa, de a lucra de acasa. Daca ziua lui Adi incepe dimineata devreme, eu uneori am mai avut “luxul” de a dormi pana mai tarziu, mai ales ca obisnuiesc sa ma culc seara destul de tarziu. In perioada pandemiei am simtit ca relatia noastra a devenit si mai apropiata, mai ales cand Adi a fost diagnosticat pozitiv. El si-a organizat biroul si studioul in mansarda, asa ca a reusit sa lucreze de acasa. Eu am renuntat o buna perioada de vreme de evenimente si am redus cat de mult posibil contactul cu alte persoane, in primul rand pentru mama mea. Recunosc ca nu mi-a fost usor, mai ales ca ador sa fiu alaturi de oameni, sa vorbesc si sa glumesc cu ei. Programul meu de lucru era oricum unul flexibil, asa ca din punctul acesta de vedere nu au existat schimbari majore. Am reusit sa avem grija de copii doar noi doi, o buna perioada de timp am evitat si contactul cu mama mea, care ne mai ajuta. Eu gateam zilnic, Adi isi vedea de treaba, iar cand aveam nevoie de o pauza pentru a rezolva diverse treburi intervenea si prelua el copiii. Seara stateam impreuna cu totii si gaseam diverse jocuri sau activitati prin preajma casei sau vizionam un film. Pot spune ca tot raul spre bine, pentru ca am ajuns sa petrecem mult mai mult timp de calitate in familie si ne-am construit o multime de amintiri frumoase, chiar daca majoritatea s-au petrecut in casa.
Insa noi doi, dupa cum am spus, suntem niste norocosi. Cei mai multi insa nu au acest “privilegiu”, de a putea lucra integral de acasa si de a-si organiza timpul de lucru si timpul liber dupa bunul plac, asa ca sunt de parere ca angajatorii ar trebui sa dea dovada de mai multa intelegere si sa ofere solutii pentru familiile cu copii. Mi-a placut tare mult in acest sens faptul ca cei de la Provident au acordat angajatilor variante flexibile pentru programul de lucru, sesiuni cu psihologi acreditati, zile de concediu in cazul in care s-au imbolnavit copiii si intalniri virtuale cu Mos Craciun. Ii felicit pentru idei si pentru faptul ca le-au pus si in practica, mi-ar placea sa vad mai des astfel de initiative in randul companiilor si al angajatorilor.
In final as vrea sa spun un lucru pe care poate il stiti si voi deja, ca un mediu de lucru sanatos are efecte pozitive si asupra vietii personale, astfel daca esti fericit la birou cresc sansele sa fii fericit si acasa. Aveti grija de familiile voastre si nu va asumati mai multe decat puteti duce. Nu va temeti sa impartiti sarcinile in cuplu, cei care sunteti casatoriti nu uitati ca ati depus un juramant, la bine si la rau, iar cei care nu sunteti casatoriti cu siguranta va iubiti si sustineti reciproc si vreti sa fie bine tuturor celor dragi. Stiu ca aceste vremuri sunt de grea incercare pentru toti, de aceea acum este momentul sa fim alaturi unii de altii, cum si cat putem.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.